Број 2/2016
|
пуковник др Миливоје Пајовић, начелник Центра за мировне операције, ЗОК, Ј-3, ГШ ВС |
Мировне операције – искуства и перспективе
|
Из Департмана за мировне операције (ДПКО), из седишта Ује дињених нација (УН) из Њујорка, истовремено се руководи - са скоро 120.000 људи ангажованих у 16 мировних операција. Од тог броја у униформи је преко 100.000 лица, од којих 86.000 војника и око 14.000 припадника полиције. На тај начин Уједињене нације управљају војним операцијама наметања и одржавања мира са бројним стањем истовремено ангажованог персонала већим него код најјачих светских нација.
Иако им се често замера на инертности и уздржаности, чињеница је да постоји глобални консензус око тога да су само снаге Уједињених нација једино прихваћене наоружане формације које владе земаља у којима се сукоби одвијају једино прихватају. Осим тога, принципи заштите цивила, без обзира на расу, пол, етничку припадност и политичку опредељеност и непристрасност према странама у сукобу деценијама су били начела и главне водиље за све послове УН. Највећи изазови припадају актуелним мисијама у Африци. Терористичке групе, побуњеници и парадржавни елементи увелико ометају тешко успостављено примирје међу сукобљеним странама у Малију, Дарфуру, Јужном Судану, Сомалији и Централноафричкој Републици. Ситуација се радикално погоршава и у Конгу, док је успех видљив у Либерији и Обали Слоноваче, где мисије смањују бројно стање ангажованог људства.
На Блиском истоку ситуација се поново враћа под контролу УН у мисији УНДОФ на Голанској висоравни, после скоро четири године прекида, од када су сиријски побуњеници упали у кампове Фаоуар и Монт Хермон. Мисија УНИФИЛ у Либану и посматрачка мисија УНТСО осећају последице рата у Сирији, пре свега због таласа избеглица који се сливају у зону операције УН. Све то указује на неопходност сталног редефинисања потреба на терену и корекције понуда и обећања земаља чланица и контрибутора снага. Због тога нове способности које су потребне снагама на6 НОВИ ГЛАСНИК 2/2016 терену, како би се задовољили захтеви из мандата мисија, проистичу из неколико нових захтева који се постављају пред потенцијалне даваоце снага. Снаге УН морају бити спремне за хитни распоред у зоне операција по захтеву штабова мисија. То подразумева знатно скраћење рока у којем се војне и полицијске снаге размештају из својих националних распореда до размештаја у зони УН операције. Пожељно је да то буде од 30 до 60 дана. Обавештајни рад, прикупљање, анализа и експлоатација података морају бити у тежишту напора штабова у процесима доношења одлука о заштити цивила и сопствених снага, као и предупређењу активности побуњеника и терориста. С тим у вези, беспилотне летелице и дронови имају све већу улогу, али и развијена обавештајна мрежа која се ослања на постојеће савезничке инфраструктуре. У скоро свим мисијама користе се нове технологије и савремена средства војне технике. Међутим, у Малију, Јужном
Судану и Централноафричкој Републици недостају борбени и вишенаменски хеликоптери. Постоје потребе и за инжињеријским јединицама, санитетским тимовима, војним болницама и тимовима за разминиравање. Када су у питању способности ангажованог персонала, инсистира се на непосредном праћењу и контроли обучености снага које обављају Интегрисане службе УН за обуку (ДПКО-ИТС). Поред непосредних припрема за мисију, неопходно је спровођење курсева који едукују персонал за правилно поступање у зонама операција, као што су правила ангажовања, изградња интегритета, културолошке специфичности или родна равноправност.
Персонал мора бити упознат са тзв. „нултом толеранцијом” на поступке сексуалне и друге експлоатације локалног становништва и избеглица, али и на било који облик недисциплине и противправног поступања. Због честих кршења дисциплине и добрих обичаја и праксе УН одлучено је да се код случајева који компромитују активности УН рептатрирају (врате из зоне операције) цели контингенти. Упркос дугогодишњим напорима УН, број жена ангажованих у мисијама није се знатно повећао. То се директно односи на смањење прилагодљивости и способности снага на терену да послове заштите цивила спроведу на адекватан начин. Јер, када се узме у обзир чињеница да жене и деца чине највећи проценат цивила који су субјекат заштите снага УН, разумљиво је разматрање потребе да се и убудуће7 УВОДНИК од земаља контрибутора снага захтева да најмање 15 процената војних и полицијских јединица буде попуњено женама.
Када су у питању мировне операције Војска Србије заузима истакнуто место на међународном плану. Србија је на 52. месту на листи држава давалаца снага за мировне операције Уједињених нација и седма у Европи. Али, када се број војника ангажованих у мировним операцијама упореди са бројем становника, сврстава се међу пет земаља у свету које дају војни допринос мисијама УН. Поред тога што учествују у седам мисија УН, припадници Војске Србије учествују и у четири мисије Европске уније, иако Србија још нема статус њене пуноправне чланице. Наша војна болница, чете и водови, тимови и групе, штабни официри и војни посматрачи у потпуности су војнички и професионално припремљени за озбиљне и захтевне изазове и ризике у мисијама, али и за стручни и професионални одговор на захтеве који проистичу из мандата мисије.
Све стручне припреме, организација упућивања у зону операције и повратка из мисије, логистичка, финансијска и оперативна подршка и мониторинг ангажовања у надлежности су Центра за мировне операције. Центар су сертификовале Уједињене нације и учлањен је у европску и светску асоцијацију центара за обуку за мировне операције. На тај начин, Војска Србије, као мало која друга оружана сила, на једном месту спаја теоријско знање и практично искуство из мировних операција Уједињених нација и Европске уније, које у потпуности испуњавају важан део друге мисије Војске Србије.
|
|